7 Temmuz 2016 Perşembe

E-Kitap Maceram


Merhabalar!

Bu içerikte, bana uzun zamandır sorduğunuz ve benim de yeni yeni müptelası olduğum bir konudan bahsedeceğim: E-kitaplar. E-kitap nedir, ne zamandır e-kitap okuyorum, neden e-kitap okuyorum, hangi programları kullanıyorum hepsini açık bir şekilde anlatmaya çalışacağım. O halde başlayalım!

E-Kitap Nedir?


E-kitap (veya elektronik kitap), geleneksel basılı kitaptan farklı olarak, elektronik ortamda kullanılmak üzere hazırlanmış olan kitaplara verilen addır.*

E-Kitaplar; PDF, e-pub, text, HTML gibi pek çok farklı formatta olabilir. Klasik formatların yanı sıra azw (Kindle markalı cihazlar için) ve ibook (Apple marka cihazlar için) gibi okuyuculara özel hazırlanmış formatlarda da hazırlanabilirler.

*Wikipedia

Ne Zamandır E-Kitap Okuyorum?

-Başak'ın E-Kitap ile Macerası-


Çok değil, bundan birkaç ay önce, e-kitap benim için sadece zorunlu olduğumda başvurduğum ve çok da tercih etmediğim bir teknolojiydi. Çok kalın, yolda taşımanın güç olduğu kitaplarımı yanıma alamadığım için yolda e-kitap okuyordum. Bir de kimi zaman baskısı olmayan ya da çok pahalı olduğu için o an kıyıp alamadığım kitapları bu şekilde okuma fırsatı buluyordum.

Zamanla yolda okuya okuya e-kitap'a alıştım. Hatta normalden daha hızlı okuduğumu ve kitapları daha hızlı bitirdiğimi fark ettim. "Normal kitabın yerini tutar mı?" , "Mecbur kalmadıkça okumam." gibi beylik laflarım hoop havada kaldı. E-kitap ile olan maceram, en son Ölmeden Önce Binbir Kitap Listesi'ni okumaya karar vermemle en hareketli dönemini yaşadı.

Neredeyse aradığım her kitabın elimin altında olması, istediğim zaman, istediğim yerde o kitabı okuyabilmem inanılmaz büyük bir lüks.

Ama sanmayın ki normal kitap okumaktan ya da kitap satın almaktan vazgeçtim. E-kitap olarak okuduğum ama elimde olmayan kitapların bir listesini tutuyorum. Denk geldikçe bu kitapları da satın almaya devam ediyorum. Okuduğum her kitabın inatla kütüphanemde olmasına özen gösteriyorum. Ne olursa olsun kitap kokusundan, sayfalara dokunma hissinden vazgeçemiyorum. Zaten, okuyucuda altını çizdiğim bölümleri de kitabı aldıktan sonra post-itlerle yeniden işaretliyorum. (Çok akıllı işi olduğu söylenemez tabii.)

Özetle;

*Hemen başlamak istediğim bir kitabı okumayı ertelememek,

*Yolda daha rahat okumak,

*Pahalı ya da baskısı bulunmayan kitaplara ulaşma fırsatını yakalamak,

*Kimi zaman daha hızlı okumak ve notlar almak için e-kitap okuyorum. 

En Kullanışlı E-Kitap Okuyucu Seçenekleri


E-kitap okumak için telefon, tablet ya da bilgisayarınıza bir e-kitap okuyucu program indirmeniz şart. PDF dosyaları bir şekilde okunsa da epublar için bu programları kullanmaya mecburuz. 

Ben mobil cihazlarımda, sevgilimin bana en başından beri tavsiye ettiği Moon+ Reader adlı programı kullanıyorum. Ama Reedy de tasarımıyla hoşuma giden uygulamalar arasında. Eğer bilgisayarda e-kitap okumak istiyorsanız, Calibre adlı uygulama ihtiyacınızı fazlasıyla karşılayacaktır. Kullandığınız uygulama, mümkün olduğunca yalın ve işlevsel olsun yeter. Bunların dışında daha pek çok program var elbette ama onları çok detaylı kullanmadığım ve bu iki programdan da çok memnun olduğum için başka öneride bulunmamam en doğrusu. 

Cep telefonu, tablet ve bilgisayarların yanı sıra pek çok markanın sadece e-kitap okumak için tasarlanmış cihazlarını da tercih edebilirsiniz elbette. Ama elinizde böyle kullanışlı programlar varken bir cihaza sadece kitap okumak için o kadar para vermek çok mantıklı gelmiyor bana. Bunun yerine tablet alıp farklı ihtiyaçlarınızı da karşılayacak bir cihaza sahip olabilirsiniz. (Bu tabii ki benim fikrim.)

E-Kitap İndirme ve E-Kitap Arşivi 


Eskiden e-kitaplara ulaşmak sanırım daha zordu. Ama artık öyle çok kanal ve yol var ki kitapevlerinde ya da sahaflarda bulamadığınız kitaplara dahi kolaylıkla ulaşabiliyorsunuz. 

E-kitaplarınızı dilerseniz satın alabilir, dilerseniz de Facebook sayfaları ve gruplar aracılığıyla yüzlerce kitaptan oluşan arşivlerden faydalanabilirsiniz. Bunun için yapmanız gereken tek şey Facebook arama bölümüne "e-kitap" yazmak ve çıkan sayfaları incelemek. Dilerseniz aradığınız kitabı sorup daha kolay bir şekilde de indirebilirsiniz.

Biz bu şekilde çok geniş bir arşive sahip olduk. 

Son olarak:

Elbette ki kitabın yerini hiçbir şey tutamaz. Ancak bazı anlarda daha çok okumak için yapmayacağım şey yok. :)





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yaza yaza azalmaz ki sendeki özgür ruh!