19 Ocak 2017 Perşembe

Kitap İncelemesi: Georges Perec - Kayboluş


Künye:
Kitap Adı:  Kayboluş
Yazarı: Georges Perec
Yayınevi: Ayrıntı Yayınları
Türü: Roman 
Ne Zaman Okudum?: 15 Ocak

Selam! 👋

İsmiyle müsemma içinde kaybolduğum, aklımın karıştıran, "Neler oluyor?" , "Nasıl yani?", "Tamam, doğru anlamışım." gibi iç konuşmalarımla ilerleyen, kurgusu ve temeli epey sağlam Kayboluş romanından bahsedeceğim biraz.

"Godot'yu Beklerken" ve "Uyuyan Adam" kitaplarından tanıdığım kadarıyla da zaten Perec'in sıradan bir yazar olmadığını biliyordum. Ancak Kayboluş'u okuduktan sonra bu fikrim tamamen netleşti. Neden mi? Kitap hakkındaki fikirlerimi anlattıkça göreceksiniz.

Öncelikle kitabı okumadan önce duyduğumda da beni şaşırtan ve kitabın "kayboluş" serüvenini vurgulayan en önemli detayı paylaşmak isterim: Perec, bu romanda alfabenin 6. harfi "e"yi hiç kullanmamış. (  Özellikle 6. harf dememin sebebini ise kitabı okuyanlar görecek. 🙊)  İlk duyduğumda "Nasıl olur?" demiş, sonra da "Hadi Perec kullanmamış, çevirmende mi kullanmamış?" diye şaşırmıştım. Ama ne yazar, ne de çevirmen kitapta "e" harfine yer vermemiş. (Çevirmene kocaman alkışlar.)

Anton Ssliharf'in uykusuzluğu, hayal dünyası, günlükleri ve öyküleriyle başlayan, ben tam da kayboluşunu iç dünyasında yaşayacak sanırken birden sahiden ortadan kaybolan ve onu aramaya çıkan yakın dostlarının hikayeleriyle iyice dallanıp budaklanan roman, kimi yerlerde uçsuz bucaksız bir vahada kalmış hissi bıraktı bende. 

Artıları ve Eksileriyle Kayboluş

+ Muazzam bir olay örgüsü, akışı var romanın. Karmaşıklık içinde bir düzen, hem kafanızı karıştırıyor hem de ardından olay hakkında aydınlamanızı sağlıyor.

-Bunun elbette ki Perec ve romanıyla doğrudan ilişkisi yok ama Cemal Yardımcı'nın eklediği bölümleri hiç sevemedim. Bambaşka bir roman daha katmaya çalışmış. Olmamış.

+Romandaki "e" harfinin eksikliğini hiç duyurmamış Perec. Ama hep de eksik bir şeylerin peşinden koşturup karakterlerini noksanlıklara vurgu yapmış. Ben bu durumu çok sevdim. 

Hamiş: Oradan buradan okuduğum şeyler, Perec'in annesinin eksikliğini bu kitaba aktardığını yazıyordu. Eğer öyleyse daha da içlenebilirim.

-Karmaşık ve şaşırtıcı bir hikaye ancak bazı bölümlerde "Bu kadarı da olmasa mıydı?" deyiverdim. 

Sevgiler! 💙

 ............................................................................................................................

Beni aşağıdaki adreslerden de takip edebilirsiniz! 👇

Tumblr 📌

İnstagram 📷

Goodreads 📚

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yaza yaza azalmaz ki sendeki özgür ruh!